Het Poetsbureau pakt uit met eigen ecologische schoonmaakproducten en -materialen

Het Poetsbureau, het grootste dienstenchequebedrijf in ons land, brengt vanaf 1 juli een gamma van eigen schoonmaakproducten en -materialen op de markt. Met deze ecologische en geconcentreerde reinigers samen met de ergonomische schoonmaakset wil het bedrijf vooral een nieuwe, verantwoorde manier van schoonmaken inluiden. Daarvoor deed Het Poetsbureau, dat vandaag meer dan 9.000 huishoudhulpen telt, grondig onderzoek naar schoonmaakprocessen en -technieken.

Jo Mellemans - Elly Huysmans

“De meeste mensen poetsen nog steeds op dezelfde manier als hun (groot)ouders, met producten die vaak schadelijk zijn voor de gezondheid én voor de leefomgeving. Maar ook op een manier die weinig efficiënt of ergonomisch is.”, zegt Jo Mellemans, CEO van Het Poetsbureau. Het bedrijf schuift – onder de merknaam Glowi – drie verschillende schoonmaakproducten naar voor: één voor vloer, één voor sanitair en een multireiniger. Daarbij horen dweilen met speciale vezels die in combinatie met de producten leiden tot een nieuwe manier van schoonmaken: veilig, geconcentreerd, ergonomisch, ecologisch én doeltreffend.

“In de eerste plaats speelde de bezorgdheid om de gezondheid van onze medewerkers”, vertelt medevennoot Elly Huysmans. “Lang niet alle producten blijken verantwoord voor de huid, de luchtwegen, de ogen… Toch treffen we ze nog vaak aan, zelfs in huishoudens met kleine kinderen.” ​ Tegelijk nam het innovatieteam van Het Poetsbureau de impact op efficiëntie en milieu onder de loep. “Onze klassieke manier van schoonmaken, waarbij we een stevige hoeveelheid chemisch poetsproduct oplossen in een emmer water en na gebruik wegkieperen in de gootsteen, is om tal van redenen onverantwoord.”

Ergonomisch & ecologisch

Met het nieuwe Glowi-gamma wil Het Poetsbureau een duurzamere oplossing aanreiken. De schoonmaakproducten zijn sterk geconcentreerd en beantwoorden ruimschoots aan het strenge Europese ecolabel. Het bedrijf liet de producten bij een Belgische fabrikant ontwikkelen en produceren. Slechts een minimale hoeveelheid van de vloerreiniger in 150 ml water en een dweil bestaande uit speciale microvezels volstaan om een vloer van 50 m² grondig schoon te maken.

“Dus geen gesleur meer met volle emmers en literflessen. Dat maakt een wereld van verschil voor de rug, maar ook voor CO2-uitstoot. Denk maar aan hoeveel vrachtwagens er op dit ogenblik onderweg zijn met schoonmaakmiddelen die voor 90 procent water bevatten. Bovendien werken we ook met navullingen om de afvalberg aanzienlijk te verkleinen.” - Elly Huysmans

Het nieuwe productgamma en de bijhorende aanpak zijn niet louter voorbehouden voor eigen klanten en huishoudhulpen, maar beschikbaar via de webshop voor iedereen die veiliger, milieuvriendelijker en efficiënter zijn woning wil schoonmaken.

“Het kan best nog even duren voor iedereen die stap heeft gezet, want mensen houden graag vast aan wat ze al decennia kennen. Daarom tonen we met filmpjes hoe je die producten efficiënt gebruikt. En uiteraard zullen onze klanten het resultaat zien wanneer onze mensen daarmee aan de slag gaan. Dat neemt niet weg dat onze klanten helemaal vrij zijn om zelf te kiezen met welke producten we schoonmaken. We leggen niemand onze aanpak en producten op” - Jo Mellemans.

Contacteer ons

Yannick Speelmans

Senior Consultant, RCA Group

Over Glowi

Over Glowi

De Glowi-groep stelt meer dan 16.000 medewerkers tewerk en bedient 100.000 klanten. Ze is daarmee de grootste private werkgever in Vlaanderen en marktleider in huishouddiensten in België. Het activiteitenportfolio van de groep is erop gericht om mensen en bedrijven te ontzorgen. De bekendste tak binnen deze groep is het aanbieden van huishoudhulp via dienstencheques, onder de merken Het Poetsbureau en Easy Life. 

Met de businessunit Glowi HR Solutions is ze actief in de HR uitzendmarkt via Glowi Jobs en verleent Motmans&Partners diensten op het gebied van werving en selectie, executive search en project sourcing. Vanuit de businessunit Glowi Facilities biedt ze professionele schoonmakers en glazenwassers aan, waar de diensten van het Nederlandse BlueGroep zijn inbegrepen. Daarnaast biedt BlueGroep aan haar klanten ook diensten in de uitzendsector aan.

In lijn met haar diversificatie-strategie bouwt Glowi een marketing- en communicatiegroep uit, met de Belgische agencygroep Friends of Cartel. 

De Glowi-groep heeft haar hoofdkantoor in Beringen. Sinds mei 2025 versterkt Tom Verhaegen de groep als derde co-CEO, naast oprichters Jo Mellemans en Elly Huysmans. Ook BNP Paribas Fortis Private Equity is medeaandeelhouder.

Neem contact op met