4.000 huishoudhulpen krijgen elektrische fiets of bedrijfswagen

Dienstenchequebedrijf Het Poetsbureau investeert in drempelverlaging voor knelpuntberoep

Bijna 1 op de 5 gezinnen maakt vandaag gebruik van dienstencheques en de vraag blijft stijgen. Om voldoende huishoudhulpen – een knelpuntberoep in Vlaanderen – te vinden én te houden, reikt Het Poetsbureau zijn medewerkers straks een elektrische fiets of bedrijfswagen aan. “Een primeur in de sector”, vertelt CEO Jo Mellemans. “Zo proberen we het mobiliteitsprobleem bij huishoudhulpen op te lossen, de wachttijden voor klanten te halveren én tegelijk ons groeiverhaal verder te zetten.”

Vraag naar mobielere huishoudhulp

Er zijn te weinig huishoudhulpen in Vlaanderen om aan de groeiende vraag te voldoen. Daarbij is een beperkte mobiliteit een van de instapdrempels voor kandidaat-huishoudhulpen. CEO Jo Mellemans van Het Poetsbureau, het grootste dienstenchequebedrijf in Vlaanderen: “Gemiddeld geeft 1 op de 3 sollicitanten aan niet-mobiel te zijn. Om de toegang tot de arbeidsmarkt te verlagen en een hogere instroom te creëren, hebben we bekeken hoe we dit mobiliteitsprobleem zo duurzaam mogelijk kunnen aanpakken. Vandaar het idee om onze huishoudhulpen een elektrische fiets aan te reiken. De eerste 5.000 fietsen zijn intussen gereserveerd, voor een periode van 3 jaar.”

Concreet komt iedereen die minstens 20 uur per week voor Het Poetsbureau werkt, in aanmerking voor een elektrische fiets – en dat zijn toch ruim 4.000 van de 5.300 medewerkers. Wie minder uur presteert, kan rekenen op een gewone fiets. Daarnaast stelt Het Poetsbureau ook bedrijfswagens ter beschikking, verrekend in het loon, voor wie minstens 20u per week werkt met een arbeidscontract van onbepaalde duur. De eerste 2.500 bedrijfswagens – een compacte en milieuvriendelijke Opel Corsa – zijn intussen ook gereserveerd voor een periode van 3 jaar.

Jo Mellemans: “Bij Het Poetsbureau zien we de huishoudhulp als een volwaardige job, die ook zo betaald en gewaardeerd moet worden. Dankzij onze schaalgrootte kunnen we kostenefficiënter werken en bijgevolg investeren. En dat doen we liever in nog betere personeelsvoorwaarden dan in grote overnames. We geloven oprecht dat investeren in mensen en economie leidt tot groei en welzijn voor mens en maatschappij.”

10.000 poetshulpen tegen 2020

Meer mobiliteit betekent ook minder gebonden aan de werkregio. “We houden uiteraard vast aan onze regionale formule – dicht bij huis werken, meestal binnen een straal van 10 kilometer – maar winnen nu aan flexibiliteit. Doordat onze huishoudhulpen mobieler worden, kunnen ze bijvoorbeeld meerdere klanten op een dag helpen. Een win-winsituatie, want de vraag naar huishoudhulpen blijft groeien.”

De sector van de dienstencheques is vandaag een gevestigde waarde in de Belgische economie. Bijna 1 op de 5 gezinnen maakt gebruik van de diensten geleverd door erkende bedrijven en 1 op de 11 werkende vrouwen is actief in het systeem van dienstencheques. Het Poetsbureau wil de job van huishoudhulp dan ook een nieuw elan geven. Jo Mellemans: “We zetten sterk in op goede loonvoorwaarden, een optimale ondersteuning en opleiding en vooral ook een respectvolle omgang. Onze groeicijfers geven aan dat we onze beloftes aan onze huishoudhulpen kunnen waarmaken, en daar ben ik trots op.”

Het Poetsbureau tekende de afgelopen 10 jaar een opmerkelijke groei op: van 0,7 miljoen euro omzet in 2008 over de kaap van 10 miljoen in 2012 tot 70 miljoen euro voor 2016. Vandaag helpen 5.300 huishoudhulpen zo’n 40.000 gezinnen en alleenstaanden in Vlaanderen. Tegen 2020 wil het bedrijf zijn aantal poets- en strijkhulpen verdubbelen naar 10.000. "Elke maand komen er zo'n 100 huishoudhulpen bij. Dat is netto-aangroei, want zoals overal in deze sector blijft de uitstroom aan de hoge kant. Voor sommigen is het een tijdelijke oplossing, maar voor veel mensen werkt het perfect om werk en privé te combineren. Ze voelen zich gelukkig in hun job. En met een elektrische fiets of bedrijfswagen erbij, hopen we dit gevoel nog te versterken.”

Contacteer ons

Yannick Speelmans

Senior Consultant, RCA Group

Over Glowi

Glowi is actief binnen 3 markten: Het Poetsbureau – part of Glowi, Glowi Jobs en Glowi Facilities. De missie van Glowi? Met een waaier van diensten en producten iedereen doen stralen – thuis, in je bedrijf en in je job. De Limburgse groep heeft vandaag ruim 9.500 medewerkers aan boord en telt 89 vestigingen in Vlaanderen. Waardering en kwaliteit staan voorop, met alle kansen voor de medewerkers.

Glowi is het grootste dienstenbedrijf en een van de snelst groeiende ondernemingen van Vlaanderen. In 2021 haalde het bedrijf nog de tweede plaats binnen ‘Best WorkplacesTM’. Glowi is een familiale organisatie die sinds de start in 2007 onder de naam Het Poetsbureau een sterke kwaliteitsreputatie heeft opgebouwd, met focus op een inclusieve werkcultuur en opwaardering van de job van huishoudhulp. 

Het Poetsbureau - a part of Glowi, in 2018 zijn de activiteiten niet enkel uitgebreid met uitzend, maar ook met werving & selectie en professionele schoonmaak. Met Glowi Goodies heeft het bedrijf ook een eigen ecologische lijn van schoonmaakproducten en ergonomische materialen in huis.

Glowi Facilities biedt professionele schoonmaakdiensten aan bedrijven. Als innovatieve dienstverlener wil Glowi Facilities uitgroeien tot de Vlaamse referentie in schoonmaak en facilitaire diensten.

Glowi Jobs focust op het duurzaam samenbrengen van mensen en bedrijven in de arbeidsmarkt, in tal van sectoren en voor het volledige traject – van uitzend over selectie tot payroll.

Neem contact op met